knop 3  
 

 

Stichting ADD Nederland
Stichting ADD Nederland werd opgericht in 2006 en heeft ten doel: Het beter bekend maken van ADD - "Het overwegend onoplettend type" Attention Deficit Disorder.

vdvdvfvfvfvfgfgfgf

Onderwijs & ADD

Het EenVandaag Verkiezingsdebat
Twee dagen voor de Provinciale Statenverkiezingen gaan zes partijen wederom met elkaar in debat. Loek Hermans (VVD), Elco Brinkman (CDA), Machiel de Graaf (PVV), Job Cohen (PvdA), Alexander Pechtold (D66) en Emile Roemer (SP) zetten hun standpunten over onder meer ADHD in het onderwijs uiteen. ADD werd helaas niet genoemd. Video
Leraren hebben problemen met mijn concentratie
30-03-2010
Viola, 16 jaar: Het was half 5 toen ik me bedacht dit te gaan schrijven,
maar inmiddels is het kwart voor zeven :-)

Het was gisteren toen ik in plaats van mijn Spaans woorden leren (ik heb een gruwelijke hekel aan woordjes leren) en supersaai Engels boek uitlezen (ik was op blz 69 van de 570 en ik had het de volgende dag, ik was trouwens al bezig vanaf de week van carnaval) aan het computeren was. Ik heb nog geen flauw benul van wat ik wil worden en ik ben heel bang dat als ik een opleiding kies er niet doorheen kom. Uiteindelijk zat ik bij Media, Informatie en Communicatie maar dat viel af omdat je héél veel binnen deadlines moet werken. Als ik mijn verslag op tijd is dat een hele prestatie op zich dus dat zag ik niet gebeuren. Na even doorzoeken kwam ik uit bij Ergotherapie. Na er meer over te hebben opgezocht zag ik aandoeningen waarvan ik niet wist wat ze betekende staan en bij die dingen ga ik meteen op het internet. Ik klik steeds verder er verder (dan ben je inmiddels een half uur verder). Plotseling stond er ADD op mijn scherm. Ik had er nog nooit van gehoord... Ik heb heel sterk het gevoel dat ik ADD heb. Mijn kamer is meestal de grootste zooi die je je kunt voorstellen. Op de een of andere manier lukt het mij niet om het netjes te houden. Dit tot ergernis van mijn moeder, een heel geordend en georganiseerd opruimpersoon, die alles netjes wil hebben. Dit botst nogal. Vooral omdat ik wél respect voor haar heb en het voor haar echt opgeruimd zou willen hebben. Maar dit lukt me gewoon niet! Ik zou me dan eigenlijk moeten bewijzen bij andere klusjes, maar vaak zegt ze de dingen die ik moet doen als ergens anders mee bezig ben OF als ik afdwaal tijdens haar monoloog. Dan vergeet ik ze/weet ik niet dat ze tegen me gezegd zijn en heb ik er wéér een probleem bij. Niet echt bevordelijk voor de sfeer hier in huis, zoals je wel kunt begrijpen. Ik heb nog honderdduizend voorbeelden, maar U snapt de kern van het verhaal denk ik wel. ;) Leraren hebben problemen met mijn concentratie. Van mijn oude geschiedenisleraar (maar dat was ook gewoon een eikel) kreeg ik te horen dat ik na de les maar eventjes bij hem moest komen. Om vervolgens te horen dat je concentratie van het niveau knaagdier is. Goh, was ik nog niet achter. Op mijn school krijgen we een keer per jaar een test en elke keer krijg ik dingen uit die ik niet wil horen, maar nu weet ik hoe de test in elkaar zit en heb ik ervoor gezorgd dat ik bij concentratie hoog uit kreeg. De rest had ik eerlijk ingevuld en er kwam uit dat ik ontzettende faalangst zou hebben. Hmmm..........
Onderwijs & ADD - Politiek
Premier Rutte op woensdag 27 oktober 2010: “Wat niet kan is dat we in Nederland zoveel kinderen het stempeltje opdrukken. Wat we nu doen is aan de ene kant trimmen, dus terugdringen en extra investeren in de professionaliteit van leraren, om ervoor te zorgen dat deze leerlingen minder snel een stempeltje nodig hebben en zo lang het om kleine problemen gaat mee kunnen doen in het gewone onderwijs". Ook zei de Premier: “In het passend onderwijs zijn de kosten enorm opgelopen. Dat komt niet alleen door de PGB’s want je ziet tegelijkertijd dat het aantal kinderen op speciale scholen is opgelopen van 54000 naar 68000. In totaal zijn er 42000 meer kinderen met rugzak of speciaal onderwijs. We zeggen in Nederland iets te snel dat er iets speciaals aan de hand is en dat er iets mee moet gebeuren”
Dyscalculie is anders dan dyslexie
Dyscalculie is in! Het beleeft een revival na tientallen jaren ‘stilte’. Niet alleen in wetenschappelijke literatuur maar ook in de vakliteratuur wordt er uitvoerig aandacht aan besteed. Wat opvalt is dat er in de vakliteratuur anders wordt gedacht over de term dyscalculie dan in wetenschappelijke bronnen. Het doel van deze site is om hierover meer duidelijkheid te scheppen, waarbij wetenschappelijk vastgestelde feiten de grondslag vormen. Klik hier voor meer informatie.
Mijn ideale ADD-school
01 Juni 2009 Mijn ideale school zou bestaan uit een ordening van tegengestelde ruimten: Groot of klein, open of besloten, centraal of apart. Symmetrisch en eenduidig van vorm. Overzichtelijk. Er is plaats voor 200 leerlingen. Er zijn drie grote hoge middenruimten die lineair aan elkaar geschakeld zijn door middel van groene overdekte patio’s. De zaalruimten zijn rond en overkoepeld, met in het hoogste punt een gat waar de zon doorheen kan schijnen. Elke ruimte kent zijn eigen kleurenpalet in volle aarde-tinten. Rondom deze centrale ruimten liggen, in twee lagen, kleine besloten nissen waarin je je terug kan trekken als in een eersteklas treincoupé. Er is een glazen deur die je middels een schakelaar transparant of ondoorzichtig kan maken. De ruimte is zacht aangekleed in lichte tinten. Je kan achtergrondgeluid aanzetten: het ruizen van de zee, bladeren in de wind, een kabbelend beekje, maar ook percussie of een kerkorgelconcerten. De bovenste nissen hebben daglicht. In de onderste nissen kan je de lichtintensiteit en kleur aanpassen aan je activiteit. In het midden van de middelste centrale ruimte ligt een verdiept theater bestaande uit een rond podium en daaromheen een ondiepe tribune. Om het theater staat een groene haag met vensteropeningen. De andere twee zalen zijn ingericht als lounge en café. De school is open vanaf 8 uur. Er is een aanwezigheidsplicht van 9 uur tot 5 uur. Elk heel uur wordt in het theater een lezing gegeven door een vakdocent. Er zijn 6 lezingen op een dag. Het laatste uur van de dag is bedoeld voor sport en expressie.De lezingen staan aangekondigd op grote projectieschermen in de wanden boven de nissen. Je kan je inschrijven als je een lezing niet wil missen; je krijgt dan een persoonlijke herinnering tien minuten voor aanvang. De docent staat op het podium en de leerlingen kiezen hun plek op de tribune. Je mag zelf weten of je dichtbij of veraf wil zitten en of je oogcontact wil of liever niet. Als je gewoon nieuwsgierig bent, kan je meeluisteren vanachter de haag. Een lezing is kort en bondig en wordt ondersteund met beeldmateriaal. Opdrachten om je in de stof te verdiepen zijn vooraf bekend, waardoor je je kan voorbereiden. Na afloop kan je terecht voor vragen. De opdrachten maak je veelal in een nis. Samenwerken mag. Het werk moet binnen 24 uur af zijn. Je geeft jezelf een cijfer. De beoordeling door de vakdocent vindt binnen een week plaats middels een korte schriftelijke reactie met tips voor verbetering of verdieping. Daarna is er een mogelijkheid om met de docent in discussie te gaan. De beste opdrachten worden gepubliceerd in een jaarboek. Op vrijdag zijn er geen lezingen maar workshops, waarin je gezamenlijk aan een project werkt. Op deze dag worden ook excursies gehouden. Met een zelfgekozen mentor stel je een persoonlijk leerplan op. Verplichte leerstof wordt gekoppeld aan je eigen interessegebieden. Je einddoelen worden vooraf vastgelegd naar aanleiding van objectieve testen. Met je mentor houd je wekelijks voortgangsgesprekjes. Ook houd je een portfolio bij. Vier keer per jaar presenteer je je portfolio aan genodigden. En daar maak je een leuke happening van. Als je je einddoelen bereikt hebt, wordt je beste werk uit je portfolio’s ingebonden tot een boek met harde kaft en beschermdoos. Het voorwoord in het boek is je referentie. De inhoudsopgave je curriculum vitae. Het hele boekwerk je diploma. Je neemt met grandeur afscheid van je schooltijd. Jolanda, 42 jaar, halfgediplomeerd freelance architect met ADD, moeder van twee schoolgaande kinderen. Juni 2009 www.sadd.nl
 
 
knop 11
knop 10
knop 13